Mutterinväännin, momenttityökalu, pulttipyssy. Riippumatta siitä, millä nimellä sitä kutsut, on mutterinväännin arvokas työkalu, oletpa sitten vaihtamassa renkaita tai irrottamassa suurempaa ruuvia. Mutta mitä eroja on erilaisten mutterinvääntimien välillä? Ja kuinka paljon voimaa todella tarvitaan pultin irrottamiseksi renkaasta? Löydät vastaukset näihin kysymyksiin tästä oppaasta.

Pienemmällä vääntömomentilla varustettu mutterinväännin voi ruuvata ruuvit sisään ja tehokas ruuvinväännin puolestaan voi löysätä muttereita. Näiden kahden välinen ero on lähinnä se, että mutterinvääntimessä on enemmän tehoa kuin ruuvinvääntimessä ja että siinä on usein neliön muotoinen kiinnike kuusikulmion muotoisen sijasta - mutterinväännin on yksinkertaisesti tehty muttereita varten. Sitä muistuttavan iskuruuvinvääntimen tapaan mutterinväännin on iskutyökalu, mikä tarkoittaa sitä, että ruuvia tai mutteria kierretään toistuvasti suurella voimalla. Vaikka et itse olisikaan kokeillut mutterinväännintä, tunnistat todennäköisesti sen aikaansaaman takovan äänen!

Milloin mutterinväännintä tarvitaan?

Voit päästä pitkälle perinteisellä ruuvinvääntimellä, mutta jos aiot ruuvata suuria pultteja tai kiristää muttereita, tarvitset lisäapua. Tässä kohtaa mutterinväännin tulee kuvaan. Koska mutterinväännin kiertyy ruuvin tai mutterin ympärille, siinä on huomattavasti enemmän tehoa ja voimaa kuin ruuvinvääntimessä. Voit käyttää mutterinväännintä kaikkeen auton renkaiden vaihdosta aina vahvan ranskalaisen puuruuvin vetämiseen ilman esiporausta. Jos vaihdat kuorma-auton renkaita tai työskentelet maatalouskoneiden kanssa, on mutterinväännin välttämätön hankinta.

Mihin mutterinväännintä voi käyttää?

Ensimmäinen kysymys, jonka sinun on kysyttävä itseltäsi, on se, mihin aiot käyttää mutterinväännintä ja kuinka tehokas sen on oltava. Tehokkaamman ei tarvitse automaattisesti tarkoittaa parempaa, ja yksityishenkilönä et todennäköisesti tule koskaan tarvitsemaan yli 1000 Nm:n vääntömomenttia (lisää tästä artikkelin loppuosassa).

Bosch-mutterinväännin

Akku, paineilma vai verkkovirta?

Sinun on myös päätettävä, millä tavalla haluat mutterinvääntimesi toimivan. Yleensä puhutaan kolmesta erityyppisestä mutterinvääntimestä, joita ovat akkukäyttöiset mutterinvääntimet, paineilmakäyttöiset mutterinvääntimet ja verkkovirralla toimivat mutterinvääntimet.

Akkukäyttöiset mutterinvääntimet

Akkukäyttöiset mutterinvääntimet ovat erittäin suosittuja, eikä ole vaikea ymmärtää miksi. Nykyaikaisista akuista saa nimittäin erinomaista suorituskykyä, joka on verrattavissa verkkovirralla toimiviin mutterinvääntimiin - mutta vältyt johdoilta.

18 voltin akut ovat yleisimpiä, ja jos haluat pystyä käyttämään samaa akkua myös muissa työkaluissa, on 18 voltin akku varma valinta. 12 voltin akku on sekin hyvä vaihtoehto, mutta sellaisen hankkiessasi sinulla ei yleensä ole kovin monta yhteensopivaa työkalua, joihin voit käyttää samoja akkuja.  Suurempi jännite tarkoittaa yleensä sitä, että kone on vahvempi, sillä se tarjoaa suuremman tehon.

Yleinen väärinkäsitys on, että akkukäyttöiset koneet ovat automaattisesti heikompia kuin paineilmalla toimivat koneet, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Nykyään on saatavilla monia akkukäyttöisiä mutterinvääntimiä, jotka pystyvät käsittelemään noin 2000 Nm:n vääntömomenttia.

Paineilmakäyttöiset mutterinvääntimet

Paineilmakäyttöiset tai pneumaattiset mutterinvääntimet ovat jo pitkään olleet suosittuja käsityöläisten keskuudessa ja teollisuudessa. Ilmeinen etu niissä on se, että kaikkia paineilmatyökaluja voidaan käyttää samalla kompressorilla, ja että työkalun hinta on edullisempi. Haittapuolena taas on se, että olet riippuvainen kompressorista ja että johdon kantama rajoittaa toimiasi. Toinen mahdollinen ongelma voi olla se, että suuremmat kompressorit saattavat vaatia jonkin verran huoltoa öljynvaihdon ja kuivattamisen muodossa.

Valitse kompressori, jossa on oikea kapasiteetti

Paineilmakäyttöiset mutterinvääntimet toimivat ja jättävät toimimatta riippuen siitä, kuinka suuri ilmasäiliö kompressorissa on. Tästä johtuen on tärkeää tutkia, kuinka suurta kompressoria työkalusi tarvitsevat nykyisessä käytössäsi ja kuinka paljon kapasiteettia saatat tarvita, kun ostat lisää työkaluja tulevaisuudessa. Kapasiteetti ilmoitetaan litroina per minuutti. 

Jos kompressori ei pysty toimittamaan enemmän ilmaa kuin mutterinväännin tarvitsee, mutterinväännin pysähtyy tai menettää vääntömomenttinsa. Jos olet vaihtamassa vain renkaita, voit yleensä tehdä sen pienellä kompressorilla, koska kompressori saa mahdollisuuden täyttää suuremman määrän ilmaa kunkin mutterin välillä.

Verkkovirtaiset mutterinvääntimet

Johdolliset mutterinvääntimet ovat yhä harvinaisempia. Aiemmin teho puhui verkkovirralla toimivien mutterinvääntimien puolesta, mutta akkujen kehittyessä ovat myös erot pienentyneet eri laitteiden välillä. Johdollisen mutterinvääntimen etuna on, että sinun ei tarvitse miettiä, ovatko akut latautuneet, joten vaikka käyttäisit mutterinväännintä vain harvakseltaan, voi johdollinen malli olla siltikin hyvä valinta.

Makita-mutterinväännin

1/2 tuuman kiinnike on yleisin

Mutterinvääntimiä on saatavana useilla erilaisilla työkalukiinnikkeillä, pienten koneiden ¼ tuuman kiinnikkeistä aina suurempien koneiden useamman tuuman kiinnikkeisiin. ½ tuuman kiinnike on yleisin ja enemmän tai vähemmän yleinen valinta vaihdettaessa auton renkaita. Mieti, millaisia holkkeja, sovittimia, kärkiä ja lisävarusteita haluat käyttää mutterinvääntimen kanssa ja valitse kiinnikkeen koko sen mukaan.

Hiiliharjaton moottori - mikä se on?

Yksi käsite, johon olet varmasti törmännyt tarkastellessasi erilaisia mutterinvääntimiä, on hiiliharjaton moottori. Se, onko moottorissa hiiliharjoja vai ei, kertoo koneen rakenteesta. Vanhemmat koneet, jotka on varustettu hiiliharjalla, saavat virtaa, kun hiiliharjat pääsevät kosketuksiin roottorin koskettimien kanssa.

Harjattomissa EC-moottoreissa harjojen ja moottorin välinen fyysinen kontakti eliminoidaan, mikä johtaa pidempään käyttöaikaan, antaa enemmän tehoa ja tarjoaa paremman kestävyyden. Harjaton moottori on tänä päivänä ylivoimaisesti yleisin moottori, mutta maailma ei suinkaan kaadu siihen, jos ostat hiiliharjoilla varustetun työkalun. Ammattimaisessa käytössä sinun tarvitsee ehkä vaihtaa hiili kerran vuodessa. Yksityishenkilönä taas sinun ei todennäköisesti tarvitse koskaan vaihtaa sitä. 

Mutterivääntimen vahvuus ilmoitetaan Nm-yksikköinä 

Yksi mutterivääntimen tärkeimmistä eduista verrattuna esimerkiksi iskuruuvinvääntimeen (joka oikealla kytkennällä voi myös käsitellä muttereita) on sen tehokkuus tai vääntömomentti. Vääntömomentti ilmoitetaan Nm-yksikköinä (Newtonmetreinä). 1 Nm vastaa voimaa, joka tarvitaan 0,1 kilon painon nostamiseen 1 metriä suoraan ylöspäin.

Yksinkertaisimmat mutterinvääntimet pystyvät yleensä käsittelemään noin 100 Nm, kun taas tehokkaammat koneet voivat toimia reilusti yli 1000 Nm vääntömomentilla. Autonvalmistajien ohjeet autonrenkaiden muttereiden kiristämiseen ovat yleensä 130–250 Nm. Mutterinvääntimen kierrosluku liittyy usein vääntömomenttiin, koska suurempi kierrosluku tarjoaa suuremman vääntömomentin.

Eri koneiden vertaamisen vaikeus

Eri mutterivääntimien vertaaminen toisiinsa saattaa tuntua helpolta - mutta se ei pidä paikkaansa. Kaikki valmistajat nimittäin mittaavat eri tavoin. Valmistajat ilmoittavat, että kone pystyy käsittelemään tietyn Nm-lukeman, mutta ei kuitenkaan kerro, missä olosuhteissa koneen teho on mitattu. Et siis voi tietää, tarvitseeko koneen käydä muutaman sekunnin ajan määritetyn vääntömomentin saavuttamiseksi vai saavutetaanko vääntömomentti välittömästi.

Toinen tähän vaikuttava tekijä on se, että valmistajat ilmoittavat harvoin, minkä suuruisen Nm-lukeman mutterinvääntimen eri asetukset tarjoavat. Renkaiden vaihtoa varten voi olla järkevää ostaa mutterinväännin, joka pystyy käsittelemään noin 700 Nm vääntömomentin, edellyttäen, että siitä löytyy väliasetus, joka tarjoaa noin 200 Nm vääntömomentin. Tämä lukema on kuitenkin vaikea saavuttaa ilman, että konetta todella testataan kontrolloiduissa olosuhteissa.

Milwaukee-mutterinväännin

Millainen mutterinväännin on paras renkaiden vaihtamiseen?

Autosi käyttöoppaassa on varmasti kerrottu, mikä vääntömomentti sinulla pitäisi olla kiristäessäsi renkaiden pultteja. Normaalisti vääntömomentin tulisi olla jossakin 130-250 Nm välillä. On vaikea saada täsmälleen oikea vääntömomentti riippumatta siitä, millaisen mutterivääntimen valitset, joten jos aiot vaihtaa renkaita säännönmukaisesti, tarvitset silloin käyttöösi momenttiavaimen.

Mutta jos valitset työhön mutterinvääntimen ja haluat pelata varman päälle, on parasta valita mutterinväännin, jonka suurin vääntömomentti on noin 300 Nm tai jossa on 180 - 230Nm:n vääntömomenttia vastaava asetus. On tärkeää, ettet käytä liikaa voimaa, koska sillä tavoin saatat vahingoittaa vanteessa sijaitsevia pultteja ja kartioita. On tärkeää aina tarkistaa vanteen rististä, että mutteri ei ole liian tiukalla tai liian löysällä. 

Voimahylsy on välttämätön

Jotta saat mutterinvääntimen sopimaan renkaiden muttereihin, tarvitset voimahylsyn. Voimahylsyt on valmistettu kromimolybdeeniteräksestä, joka on suuria kuormituksia kestävä sitkeä teräs. Voimahylsyt ovat tunnistettavissa mustan värinsä perusteella, mutta niissä on usein myös muovinen suojus auton vanteiden suojaamiseksi (suojuksen voi yleensä poistaa, jos se tekee työskentelystä liian ahdasta). Voimahylsyt myydään usein sarjoissa, joiden sisältämät hylsyt ovat kooltaan 17, 19, 21 ja 22 millimetriä.

Viisi vinkkiä mutterinvääntimen valitsemiseksi renkaanvaihtoon:

• On tärkeää, että mutterinväännin voi irrottaa suuremmalla voimalla kuin millä se kiristää, jotta saat renkaan pultit irti myös keväällä.

• Älä koskaan luota mutterinvääntimeen! Tunnustele sen sijaan aina ristikkoavaimella, kun olet kiinnittänyt renkaan pultit. Jos pultit ovat liian tiukalla, niitä kannattaa löysätä ruuvaamalla ne hieman väljemmälle.

• Kannattaako ostaa pelkästään autoon käyvä mutterinväännin? Mieti, mihin muuhun mutterinväännintä tarvitset, ja tee valintasi sen mukaisesti.

• Älä liioittele. 1 000 Nm suuruista momenttia ei tarvita renkaanvaihtoon!

• Paino on oleellinen ominaisuus. Jos ostat 6 kiloa painavan mutterinvääntimen auton renkaiden vaihtamiseksi, et tule käyttämään sitä.