Mutterinväännin, momenttityökalu, pulttipyssy. Riippumatta siitä, millä nimellä sitä kutsut, on mutterinväännin arvokas työkalu, oletpa sitten vaihtamassa renkaita tai irrottamassa suurempaa ruuvia. Mutta mitä eroja on erilaisten mutterinvääntimien välillä? Ja kuinka paljon voimaa todella tarvitaan pultin irrottamiseksi renkaasta? Löydät vastaukset näihin kysymyksiin tästä oppaasta.

Oletko joskus vääntänyt ja kääntänyt ristikkoavainta ja toivonut, että joku tulisi suuren vasaran kanssa ja iskisi renkaan pultit irti? Niin juuri tapahtuu mutterinväännintä käyttämällä!  

Mutterinväännin on nimittäin iskutyökalu, mikä tarkoittaa, että mutteri lyö pulttia ympäri toistuvasti kovalla voimalla. Vaikka et olisi koskaan itse pidellyt mutternväännintä, tunnistat taatusti sen korviavihlovan äänen, joka kuuluu, kun se kohtaa vastuksen ja alkaa iskeä. Mutterinvääntimen toinen erinomainen puoli on se, että siinä on istukan sijaan nelikulmainen tappi tai sisäinen kuusiokiinnike, joka erottaa sen lähisukulaisestaan iskuruuvinvääntimestä. Ruuvauskärkien käyttämisen sijaan pujotat siihen hylsyn, joka vastaa mutterin kokoa.  

Milloin mutterinväännintä tarvitaan? 

Pääset pitkälle ruuvinvääntimen kanssa, mutta mikäli haluat ruuvata isoja ruuveja tai kiristää muttereita, tarvitset enemmän apua. Tässä kohtaa mutterinväännin astuu kuvaan. Koska se lyö ruuvia tai mutteria ympäri, siinä on huomattavasti enemmän voimaa ja tehoa kuin ruuvinvääntimessä. Samanaikaisesti sinun ei tarvitse pitää vastaan yhtä kovaa, mikä vähentää onnettomuuksien riskiä ja helpottaa työskentelyä ahtaissa tiloissa.  

Monet kotinikkarit yhdistävät mutterinvääntimen renkaiden vaihtoon, mutta tosiasiassa mutterinväännin on monipuolinen työkalu, jota voidaan käyttää monissa eri tehtävissä. Mutterinvääntimen tehtävä on käsitellä muttereita, mutta kärkisovittimella varustettuna sitä voi käyttää myös ruuvaamiseen. Mutterinväännin on siksi erinomainen työkalu suuriin projekteihin, kuten terassin tekemiseen tai todella vaativiin tehtäviin, kuten vahvan ranskalaisen puuruuvin kiristämiseen ilman esiporausta. Jos vaihdat kuorma-auton renkaita tai työskentelet maatalouskoneiden parissa, mutterinväännin on ehdoton valinta.  

Mutterinvääntimessä on huomattavasti enemmän voimaa ja tehoa kuin ruuvinvääntimessä. Kuvassa Dewalt DCF894N.

Mihin aiot käyttää mutterinväännintä?

Ensimmäinen kysymys, joka sinun tulee itsellesi esittää, on se, mihin tulet käyttämään mutterinväännintä ja kuinka voimakas mutterinvääntimen tulee olla. Mutterinvääntimen vääntövoima riippuu kolmesta tekijästä: vääntömomentista, kierrosmäärästä minuutissa ja iskumäärästä minuutissa. Ehdottomasti tärkein luku, joka tulee huomioida mutterinvääntimen valinnassa, on vääntömomentti.

Mutterinvääntimen voima ilmoitetaan newtonmetreinä

Vääntömomentti tarkoittaa sitä, millä voimalla mutterinväännin pystyy kiristämään tai irrottamaan mutterin. Vääntömomentti ilmoitetaan newtonmetreinä (Nm). 1 Nm vastaa suurin piirtein voimaa, joka tarvitaan nostamaan 0,1 kilon paino 1 metrin verran suoraan ylös.

Yksinkertaisimmat mutterinvääntimet toimivat noin 100 Nm:n voimalla, kun taas suuremmat koneet voivat kiristää jopa 5000 Nm:iin.  Yksityishenkilönä tarvitset tuskin koskaan yli 1000 Nm:n momenttia, mutta jos työskentelet auto- tai rakennusteollisuudessa, suurempi vääntömomentti voi olla tarpeen. Vertailun vuoksi autonvalmistajat yleensä suosittelevat 130–250 newtonmetrin vääntömomenttia renkaiden pulttien kiristämiseen renkaanvaihdon yhteydessä.

Mitä voimakkaampi mutterinväännin, sitä parempi, eikö vain?

Voimakkaampi ei välttämättä lainkaan tarkoita parempaa, kun puhutaan mutterinvääntimistä. Jos käytät liikaa voimaa ruuvatessasi mutteria, voit vahingoittaa sekä mutteria että itseäsi. Monissa mutterinvääntimissä on vaiheittainen, säädettävä momentti, mutta mitä voimakkaampi työkalu on, sitä suurempi riski sille, että vääntömomentista tulee liian korkea. Tarpeettoman suuren tai raskaan mutterinvääntimen ostamista ei voi suositella. Riskinä on, ettet saa sitä toimimaan tai et vain yksinkertaisesti jaksa käyttää sitä.  

Mutterinvääntimen käyttäminen ruuvinvääntimenä?

Kun mutterinväännin on varustettu kärkisovittimella, voit käyttää sitä iskuruuvinvääntimenä. Ruuvatessa on tärkeää muistaa edetä varovaisesti ja olla käyttämättä tarpeettoman paljon voimaa. Jotta mutterinväännintä voi käyttää tavallisten ruuvien kiristämiseen, siinä tulee mieluiten olla yksi tai useampi asetus, jotka tarjoavat alle 100 Nm:n vääntömomentin. Jos käytät liian paljon voimaa, riskinä on, että koko ruuvi painuu ja katoaa materiaalin sisään!

Kun mutterinväännin on varustettu kärkisovittimella, voit käyttää sitä iskuruuvinvääntimenä.

Iskua minuutissa

Iskua minuutissa viittaa siihen, kuinka monta kertaa mutterinvääntimen mekanismi ehtii lyödä yhdessä minuutissa. Mutterinväännin, jossa on korkeampi iskunopeus, voi teoreettisesti työskennellä kovempaa ja saada jäykän mutterin irtoamaan nopeammin.  

Kierrosluku

Mutterinvääntimen kierrosluku on yleensä yhteydessä vääntömomenttiin, koska korkeampi kierrosluku tarjoaa korkeamman vääntömomentin, mutta yksinään tämä luku ei ole erityisen tärkeä. Ilmoitettu kierrosluku viittaa siihen, kuinka nopeasti työkalu pyörii ilman vastusta ja voi parhaassa tapauksessa osoittaa sen, kuinka nopeasti työkalulla voi ruuvata mutterin, joka on jo valmiiksi irti. Kuitenkin sillä on merkitystä, ettei ruuvaa mutteria liian nopeasti, koska silloin se on helppo pudottaa ja kadottaa. Jotkut mutterinvääntimet voivat jopa tunnistaa, milloin mutteri on irtoamassa ja laskea kierroslukua sen mukaisesti.

Eri koneiden vertaamisen vaikeus

Eri mutterivääntimien vertaaminen toisiinsa saattaa tuntua helpolta - mutta se ei pidä paikkaansa. Kaikki valmistajat nimittäin mittaavat eri tavoin. Valmistajat ilmoittavat, että kone pystyy käsittelemään tietyn Nm-lukeman, mutta ei kuitenkaan kerro, missä olosuhteissa koneen teho on mitattu. Et siis voi tietää, tarvitseeko koneen käydä muutaman sekunnin ajan määritetyn vääntömomentin saavuttamiseksi vai saavutetaanko vääntömomentti välittömästi.

Toinen tähän vaikuttava tekijä on se, että valmistajat ilmoittavat harvoin, minkä suuruisen Nm-lukeman mutterinvääntimen eri asetukset tarjoavat. Renkaiden vaihtoa varten voi olla järkevää ostaa mutterinväännin, joka pystyy käsittelemään noin 700 Nm vääntömomentin, edellyttäen, että siitä löytyy väliasetus, joka tarjoaa noin 200 Nm vääntömomentin. Tämä lukema on kuitenkin vaikea saavuttaa ilman, että konetta todella testataan kontrolloiduissa olosuhteissa.

Akku, paineilma vai verkkovirta?

Sinun on myös päätettävä, millä tavalla haluat mutterinvääntimesi toimivan. Yleensä puhutaan kolmesta erityyppisestä mutterinvääntimestä, joita ovat akkukäyttöiset mutterinvääntimet, paineilmakäyttöiset mutterinvääntimet ja verkkovirralla toimivat mutterinvääntimet.

Akkukäyttöiset mutterinvääntimet

Akkukäyttöiset mutterinvääntimet ovat erittäin suosittuja, eikä ole vaikea ymmärtää miksi. Nykyaikaisista akuista saa nimittäin erinomaista suorituskykyä, joka on verrattavissa verkkovirralla toimiviin mutterinvääntimiin - mutta vältyt johdoilta.

18 voltin akut ovat yleisimpiä, ja jos haluat pystyä käyttämään samaa akkua myös muissa työkaluissa, on 18 voltin akku varma valinta. 12 voltin akku on sekin hyvä vaihtoehto, mutta sellaisen hankkiessasi sinulla ei yleensä ole kovin monta yhteensopivaa työkalua, joihin voit käyttää samoja akkuja.  Suurempi jännite tarkoittaa yleensä sitä, että kone on vahvempi, sillä se tarjoaa suuremman tehon.

Yleinen väärinkäsitys on, että akkukäyttöiset koneet ovat automaattisesti heikompia kuin paineilmalla toimivat koneet, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Nykyään on saatavilla monia akkukäyttöisiä mutterinvääntimiä, jotka pystyvät käsittelemään noin 2000 Nm:n vääntömomenttia.

Perustietoa akuista

Kun aiot valita akkukäyttöisen mutterinvääntimen, on hyvä tuntea muutama peruskäsite. Ne ovat jännite, sähkövirta ja teho. 

Voltti (V) – Voltti kuvaa jännitettä, joka kulkee työkaluun. Mitä korkeampi jännite, sitä enemmän tehoa. 

Ampeeri (A) – Ampeeri on sähkövirran yksikkö.

Ampeeritunnit (Ah) – kuvaa, kuinka suuri "bensasäiliö" akussasi on. 

Paineilmakäyttöiset mutterinvääntimet

Paineilmakäyttöiset tai pneumaattiset mutterinvääntimet ovat jo pitkään olleet suosittuja käsityöläisten keskuudessa ja teollisuudessa. Ilmeinen etu niissä on se, että kaikkia paineilmatyökaluja voidaan käyttää samalla kompressorilla, ja että työkalun hinta on edullisempi. Haittapuolena taas on se, että olet riippuvainen kompressorista ja että johdon kantama rajoittaa toimiasi. Toinen mahdollinen ongelma voi olla se, että suuremmat kompressorit saattavat vaatia jonkin verran huoltoa öljynvaihdon ja kuivattamisen muodossa.

Valitse kompressori, jossa on oikea kapasiteetti

Paineilmakäyttöiset mutterinvääntimet toimivat ja jättävät toimimatta riippuen siitä, kuinka suuri ilmasäiliö kompressorissa on. Tästä johtuen on tärkeää tutkia, kuinka suurta kompressoria työkalusi tarvitsevat nykyisessä käytössäsi ja kuinka paljon kapasiteettia saatat tarvita, kun ostat lisää työkaluja tulevaisuudessa. Kapasiteetti ilmoitetaan litroina per minuutti. 

Jos kompressori ei pysty toimittamaan enemmän ilmaa kuin mutterinväännin tarvitsee, mutterinväännin pysähtyy tai menettää vääntömomenttinsa. Jos olet vaihtamassa vain renkaita, voit yleensä tehdä sen pienellä kompressorilla, koska kompressori saa mahdollisuuden täyttää suuremman määrän ilmaa kunkin mutterin välillä.

Verkkovirtaiset mutterinvääntimet

Johdolliset mutterinvääntimet ovat yhä harvinaisempia. Aiemmin teho puhui verkkovirralla toimivien mutterinvääntimien puolesta, mutta akkujen kehittyessä ovat myös erot pienentyneet eri laitteiden välillä. Johdollisen mutterinvääntimen etuna on, että sinun ei tarvitse miettiä, ovatko akut latautuneet, joten vaikka käyttäisit mutterinväännintä vain harvakseltaan, voi johdollinen malli olla siltikin hyvä valinta.

Hiiliharjaton moottori - mikä se on?

Yksi käsite, johon olet varmasti törmännyt tarkastellessasi erilaisia mutterinvääntimiä, on hiiliharjaton moottori. Se, onko moottorissa hiiliharjoja vai ei, kertoo koneen rakenteesta. Vanhemmat koneet, jotka on varustettu hiiliharjalla, saavat virtaa, kun hiiliharjat pääsevät kosketuksiin roottorin koskettimien kanssa.

Harjattomissa EC-moottoreissa harjojen ja moottorin välinen fyysinen kontakti eliminoidaan, mikä johtaa pidempään käyttöaikaan, antaa enemmän tehoa ja tarjoaa paremman kestävyyden. Harjaton moottori on tänä päivänä ylivoimaisesti yleisin moottori, mutta maailma ei suinkaan kaadu siihen, jos ostat hiiliharjoilla varustetun työkalun. Ammattimaisessa käytössä sinun tarvitsee ehkä vaihtaa hiili kerran vuodessa. Yksityishenkilönä taas sinun ei todennäköisesti tarvitse koskaan vaihtaa sitä. 

½ tuuman kiinnike on tavallisin ja enemmän tai vähemmän vakiokiinnike henkilöautojen renkaanvaihdossa. Kuvassa Milwaukee M18 ONEFHIWF12.

Sokan koko - 1/2 tuuman kiinnike on tavallisin

Mutterinvääntimiä on saatavilla useilla eri neliökiinnikkeillä, pienestä ¼ tuuman kiinnikkeestä aina useamman tuuman kokoisiin, jotka sopivat suuremmille koneille. Suurempi kiinnike tarkoittaa usein sitä, että mutterinväännin on suurempi, voimakkaampi ja tarkoitettu suurille muttereille. Pohdi sitä, millaisia hylsyjä, sovittimia, kärkiä ja tarvikkeita tulet käyttämään mutterinvääntimessäsi, ja valitse koko sen mukaan. ½ tuuman kiinnike on tavallisin ja enemmän tai vähemmän vakiokiinnike henkilöautojen renkaanvaihdossa.  

¼ tuumaa ja 3/8 tuumaa – Nämä ovat pienimmät mutterinvääntimet. Ne ovat usein kompaktin kokoisia, jotta niillä pääsee ahtaisiin tiloihin. Sopivat hyvin pienemmille muttereille. Tämän kategorian mutterinvääntimiä on saatavilla sekä pistoolikahvalla että suoremmalla rakenteella, jota usein kutsutaan nimellä "inline".

½ tuumaa – ½ tuuman kiinnike on tavallisin ja enemmän tai vähemmän vakiokiinnike henkilöautojen renkaanvaihdossa. ½ tuuman kiinnike tarjoaa hyvän tasapainon kätevyyden ja voiman välillä.  

¾ tuumaa ja 1 tuuma – Nyt puhutaan jo kunnon voimanpesistä! Mutterinväännin, jossa on ¾ tuuman tai 1 tuuman kiinnike, on pääsääntöisesti liian voimakas käytettäväksi kotikäytössä, mutta rakennustyömailla tai ammattilaiskorjaamoilla se on tavallinen näky. Kun kiinnike on yli 1 tuuman kokoinen, pistoolimallit ovat epätavallisempia. Sen sijaan koneet ovat inline-tyyppiä, joissa on kaksi kunnollista kahvaa sivuilla.

2 tuumaa tai suurempi – Ei sovellu lainkaan kotikäyttöön. Sitä vastoin 2 tuuman mutterinväännin voi olla hyödyksi, kun värkkäilet maatilan traktorin parissa.   

Hylsyt ja kärjet  

Riippumatta siitä, käytätkö erilaisia hylsyjä irrottaaksesi ja ruuvataksesi muttereita vai käytätkö kärkisovitinta ja ruuvauskärkiä kuusiokiinnikkeillä, on tärkeää valita tarvikkeet, jotka sopivat iskutyökalulle. Niin kutsutut voimahylsyt ja voimakärjet on tehty osittain kromimolybdeeniteräksestä, joka suoriutuu erittäin korkeassa kuormituksessa rikkoontumatta.

Millainen mutterinväännin on paras renkaiden vaihtamiseen?

Autosi käyttöoppaassa on varmasti kerrottu, mikä vääntömomentti sinulla pitäisi olla kiristäessäsi renkaiden pultteja. Normaalisti vääntömomentin tulisi olla jossakin 130-250 Nm välillä. On vaikea saada täsmälleen oikea vääntömomentti riippumatta siitä, millaisen mutterivääntimen valitset, joten jos aiot vaihtaa renkaita säännönmukaisesti, tarvitset silloin käyttöösi momenttiavaimen.

Mutta jos valitset työhön mutterinvääntimen ja haluat pelata varman päälle, on parasta valita mutterinväännin, jonka suurin vääntömomentti on noin 300 Nm tai jossa on 180 - 230Nm:n vääntömomenttia vastaava asetus. On tärkeää, ettet käytä liikaa voimaa, koska sillä tavoin saatat vahingoittaa vanteessa sijaitsevia pultteja ja kartioita. On tärkeää aina tarkistaa vanteen rististä, että mutteri ei ole liian tiukalla tai liian löysällä. 

Voimahylsy on välttämätön

Jotta saat mutterinvääntimen sopimaan renkaiden muttereihin, tarvitset voimahylsyn. Voimahylsyt on valmistettu kromimolybdeeniteräksestä, joka on suuria kuormituksia kestävä sitkeä teräs. Voimahylsyt ovat tunnistettavissa mustan värinsä perusteella, mutta niissä on usein myös muovinen suojus auton vanteiden suojaamiseksi (suojuksen voi yleensä poistaa, jos se tekee työskentelystä liian ahdasta). Voimahylsyt myydään usein sarjoissa, joiden sisältämät hylsyt ovat kooltaan 17, 19, 21 ja 22 millimetriä.

Viisi vinkkiä mutterinvääntimen valitsemiseksi renkaanvaihtoon:

• On tärkeää, että mutterinväännin voi irrottaa suuremmalla voimalla kuin millä se kiristää, jotta saat renkaan pultit irti myös keväällä.

• Älä koskaan luota mutterinvääntimeen! Tunnustele sen sijaan aina ristikkoavaimella, kun olet kiinnittänyt renkaan pultit. Jos pultit ovat liian tiukalla, niitä kannattaa löysätä ruuvaamalla ne hieman väljemmälle.

• Kannattaako ostaa pelkästään autoon käyvä mutterinväännin? Mieti, mihin muuhun mutterinväännintä tarvitset, ja tee valintasi sen mukaisesti.

• Älä liioittele. 1 000 Nm suuruista momenttia ei tarvita renkaanvaihtoon!

• Paino on oleellinen ominaisuus. Jos ostat 6 kiloa painavan mutterinvääntimen auton renkaiden vaihtamiseksi, et tule käyttämään sitä.  

Etkö tiedä vieläkään, mikä mutterinväännin sinun tulisi valita? Katso viisi suosituinta mutterinväännintämme juuri nyt.

Mutterinvääntimien ABC 

Voidaksesi vertailla eri mutterinvääntimiä sinun on pystyttävä lukemaan tuotteiden tekniset tiedot oikealla tavalla. Tässä sanalistassa käymme läpi tavallisimmat mutterinvääntimeen liittyvät käsitteet.  

Ampeeri (A) – Sähkövirta. Akun "bensiinisäiliö" ilmoittaa määrän ampeeritunneissa (Ah.) 

Akkuindikaattori – Toiminto, joka näyttää akun lataustarpeen. 

Kärjet – Vaihdettavat ruuvimeisselin kärjet, joita käytetään yhdessä kärkisovittimen kanssa. 

Kärkisovitin – Sovitin, joka kiinnitetään mutterinvääntimen neliökiinnikkeeseen, kun aiot käyttää ruuvauskärkiä kuusiokiinnikkeellä. 

Vyökoukku – Helppo kiinnike mutterinvääntimen kiinnittämiseksi vyöhön. 

Pyöränmutterihylsy – Hylsy autonrenkaan muttereille. Pyöränmutterihylsyssä on usein värillinen muovisuoja, joka suojaa auton vanteita. 

Irtoakku – Akku, jota kuljetaaan työkalun kahvassa. 

Hiiliharjaton moottori – Kompakti ja energiapihi moottori, joka ei käytä hiiliharjaa. Nykyään lähes kaikki työkalut ovat hiiliharjattomia. 

Kompressori – Antaa ilmaa paineilmakäyttöisille mutterinvääntimille. 

Voimakärjet/voimahylsyt – Hylsyt ja kärjet, joissa on kromimolybdeeniterästä, joka kestää iskutyökalun aiheuttamaan kovaa kuormitusta. Tunnetaan mustasta väristään. 

Led-valaistus – Sisäänrakennettu led-valaistus helpottaa työskentelyä pimeissä ympäristöissä. 

Pehmeä käynnistys – Toiminto, joka mahdollistaa tarkemman ja hallitumman työskentelyn, kun materiaali sitä vaatii.  

Newtonmetri (Nm) – 1 newtonmetri vastaa voimaa, joka tarvitaan nostamaan 0,1 kilon paino 1 metrin verran suoraan ylös.  

Pneumaattinen mutterinväännin – Mutterinväännin, joka toimii kompressorilla. 

Suunnanvaihto – Toiminto, joka antaa sinun valita, mihin suuntaan mutterinväännin pyörii. 

Iskunopeus – Kuinka monta kertaa mutterinvääntimen iskumekanismi lyö tietyn ajan kuluessa. Mitataan iskuina minuutissa. 

Liukuakku – Akku, joka liukuu paikalleen, yleensä työkalun kahvan alle 

Kierrosluku – Kuinka nopeasti mutterinväännin pyörii kuormittamattomana. Mitataan kierroksina minuutissa. 

Voltti (V) – Sähköjännite. Mutterinvääntimen tavallisimmat jännitteet ovat 12V, 18V ja 36V. 

Vääntömomentti – Kuinka kovaa mutterinväännin kiristää, ilmoitetaan newtonmetreinä (Nm).  

Watti (W) – Sähköteho, käytetään puhuttaessa verkkovirtakäyttöisistä mutterinvääntimistä. 

Päivitetty 11.10.2021